Zakończył się audyt w krakowskim magistracie
Zarządzony przez Prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego audyt w Urzędzie Miasta i Miejskich Jednostkach Organizacyjnych został zakończony.
Zastępcy prezydenta miasta w podległych im obszarach prowadzili audyt wewnętrzny, finansowy i strukturalny. Działania dotyczyły realizacji działań, planów rozwojowych oraz realizacji budżetu Miasta Krakowa. Celem audytu było znalezienie odpowiedzi na pytanie o aktualny stan finansów poszczególnych wydziałów oraz optymalną ich strukturę.
"Mam takie poczucie, że rzeczywiście pieniądze w mieście nie są pilnowane odpowiednio, że nie w każdym miejscu każda złotówka jest oglądana z każdej strony. Te wydatki oczywiście są i one są zazwyczaj bardzo potrzebne, ale jednak trochę brakuje takiej całościowej kontroli nad tym finansami, tak samo jak brakuje kontroli pełnego takiego nadzoru nad działalnością miejskich jednostek i innych podmiotów komunalnych, w tym spółek" - mówił podczas briefingu prasowego Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.
Konkretne rozwiązania mają zostać zaprezentowane we wrześniu tego roku.
Wstępne wnioski z audytu
Z przeprowadzonego audytu wyciągnięto wstępne wnioski, a wśród nich znalazły się: rozproszenie podobnych zadań w różnych komórkach urzędu i miejskich jednostkach, brak całościowej kontroli nad wydatkami bieżącymi miasta, brak pełnego nadzoru nad działalnością miejskich jednostek organizacyjnych i innych podmiotów komunalnych, deficyt rozwiązań informatycznych, czy podejścia analitycznego.
Ewolucyjny plan naprawczy
Krakowski magistrat planuje wdrożenie ewolucyjnego planu naprawczego, który ma być podzielony na etapy. Pierwszy etap ma potrwać do 31 grudnia bieżącego roku. Drugi etap według planu rozpocznie się 1 stycznia 2025 r. Natomiast etap trzeci będzie realizowany od 1 stycznia 2026 r.
Etap 1 - architektura organizacyjna gminy (do 31 grudnia b.r.)
W pierwszym etapie planu naprawczego urząd jako organizacja przygotuje strategię i politykę miasta, plany oraz będzie nadzorować ich wykonanie. W tym etapie zaplanowano także stworzenie Centrum Audytu i Kontroli Analitycznej, która ma kontrolować wydatki i realizację zadań urzędu i być jednocześnie wzmocnieniem bezpieczeństwa finansowego miasta. Wprowadzony ma zostać także budżet zadaniowy. Kolejnym punktem tego etapu jest całościowa kontrola Prezydenta Miasta Krakowa nad spółkami komunalnymi i miejskimi szpitalami poprzez wzmocnienie działania Wydziału Nadzoru Właścicielskiego.
Do końca tego roku ma zostać przeprowadzona szczegółowa analiza zadań realizowanych przez gminę oraz przygotowanie zasad nadzoru Urzędu Miasta Krakowa nad miejskimi jednostkami. W tym etapie zaplanowano kontrolę nad przetargami oraz zamówieniami publicznymi nieprzekraczającymi, zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych, kwoty 130 tys. zł netto. Zaznaczono, że ważnym punktem będzie także zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów miejskich (w tym m.in. nieruchomości).
Prezydent wspomniał również o wzmocnieniu wykorzystywania nowych technologii do analizy danych i aktualizacji „Strategii rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030”.
Etap 2 - nowa struktura urzędu (od 1 stycznia 2025 r.)
W tym etapie zaplanowano scalenie w jednej komórce podobnych zadań, obecnie rozproszonych, np. związanych z ekologią i klimatem, promocją, czy inwestycjami. Przywrócony ma zostać Wydział Sportu, aby uporządkować i rozdzielić kompetencje Urzędu Miasta Krakowa i Zarządu Infrastruktury Sportowej. Jak mówi prezydent miasta "ZIS ma być od zarządzenia infrastrukturą, tak jak nazwa sama wskazuje, a nie od kreowania polityki sportowej."
Ma zostać także powołany Wydział Dialogu Społecznego. Po 1 stycznia przyszłego roku ma nastąpić analiza zadań wspólnych i przygotowanie aktów prawnych niezbędnych do utworzenia Centrum Usług Wspólnych.
Etap 3 - Centra Usług Wspólnych (od 1 stycznia 2026 r.)
W tym etapie mają zostać przeprowadzone zadania: obsługa finansowo-księgowa, kadrowo-płacowa, majątku, BHP, grupy zakupowe, wspólne usługi informatyczne, koordynacja zadań Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Wzmocniona ma zostać działalność Miejskiego Centrum Obsługi Oświaty w zakresie obsługi placówek oświatowych, Centra Usług Wspólnych dla DPS-ów, żłobków.
Efekty restrukturyzacji
Skuteczna realizacja trzech etapów ewolucyjnego planu naprawczego ma przynieść konkretne efekty, a wśród nich są m.in.:
- łatwiej dostępny i słuchający potrzeb mieszkańców urząd,
- usprawnienie funkcjonowania struktur gminnych, czyli lepszy obieg informacji, komunikacja i skuteczniejsza realizacja usług oraz zadań,
- racjonalizacja kosztów,
- efektywne planowanie i realizacja budżetu zadaniowego,
- większa transparentność.