Meduza w Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

Do niedawna sądzono, że zachował się tylko jeden z trzech zbudowanych prototypów, który znajduje się w zbiorach Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie. Niedawno okazało się, że zachował się drugi egzemplarz tego pojazdu.

WSK Meduza to polski prototyp mikrosamochodu opracowany w 1957 roku przez WSK Mielec. Premiera Meduzy odbyła się 22 lipca 1957 roku. Model ten zaprezentowany został razem z prototypami samochodu Mikrus MR-300, a stworzony został w celu zaprezentowania alternatywnej wersji nadwozia dla nowego polskiego mikrosamochodu. Konstrukcja Meduzy oparta była na rozwiązaniach wykorzystanych w Mikrusie. Obydwa modele bazowały na tej samej płycie podłogowej i ramie szczątkowej. Nadwozie zostało dostosowane do przewozu czterech osób, na dwóch indywidualnych fotelach z przodu oraz tylnej ławce. Dostęp do umieszczonego z przodu bagażnika możliwy był od zewnątrz przez pokrywę o charakterystycznym wyglądzie, imitującym atrapę chłodnicy.

Napęd zapewniał umieszczony z tyłu, dwusuwowy, 2-cylindrowy, silnik o pojemności skokowej 296 cm³, osiągający maksymalnie moc 14,5 KM Moc silnika przenoszona była na tylne koła poprzez 4-biegową skrzynię biegów.

Szymon Czyżyk z Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie w rozmowie z red. Maciejem Serwetą opowiada o tym odnalezionym, jakże cennym zabytku kultury technicznej.